‘hielspoor’

De diagnose ‘Hielspoor’ wordt vaak zonder goed echografisch onderzoek gesteld en is dan ook vaak een niet geheel juiste diagnose. Hielspoor is hielpijn door een kalkuitgroei van het hielbeen in de aanhechting van de peesplaat onder de voet. Dit is op een echo goed te zien. Maar soms is de hielpijn een ontsteking onder de hiel die de klachten veroorzaakt. Dit wordt peesplaatontsteking of fasciitis plantaris genoemd. Typische symptomen zijn pijn onder de hiel bij lang staan of lopen, of juist aan het begin van de belasting (opstaan uit bed). Ook kan op de echo een peesirritatie van de spieren van de voet die iets dieper aan het hielbeen vastzitten te zien zijn. Ook een verkalking ín de peesplaat kan goed gezien worden. Op de echo zijn ook de afwijkingen in de pees goed te zien; verdikking, afname van het collageen (de trekvaste vezels in de pees), verklevingen, verkalkingen, nieuw ingroei van bloedvaten, beschadigingen in de vet kussentjes in de voetzool etc. De behandeling is gericht op de juiste diagnose én de ontstaanswijze van de klacht. Zo is soms, afhankelijk van het echobeeld, een Strassborg sock, zelf massage met een balletje, een gel kussentje, aanpassing in het voetbed (zooltjes), ander schoeisel, rekking van de peesplaat, rekken van de achillespees, een andere sportbelasting, behandeling van de kuitspieren (massage, dry needling, rekken, excentrische oefeningen) van belang. Dit in combinatie met shockwave of EPTE (stroompje door de pees) die, afhankelijk van de diagnose, therapieën zijn die buitengewoon effectief zijn, meestal binnen 6 behandelingen. Deze therapieën vallen tegenwoordig binnen de vergoeding van de verzekeraars (als u aanvullend verzekerd bent). Nogmaals: de juiste behandeling kan alleen na het stellen van de juiste diagnose, mét echografisch onderzoek, waarna de juiste behandeling kan worden gekozen.