EPTE therapie

EPTE therapie bij (Achilles-)peesklachten

Héél lang geleden waren stroom therapieën een veel toegepaste vorm van fysiotherapeutische  behandeling op spieren en pezen. Toen de therapieën ‘wetenschappelijk’ getoetst werden, bleek de stroom maar in zeer beperkte mate de dieper gelegen pezen te bereiken. Nu is daarvoor een oplossing gevonden. U weet al dat echografie belangrijk is om het soort peesontsteking en de exacte locatie te kunnen diagnosticeren. Bij bepaalde ‘peesontstekingen’ blijft ShockWave de voorkeursbehandeling. Maar bij een bepaald type ‘peesontsteking’ is stroomtherapie  effectiever. Maar hoe kunnen wij nu die stroomvorm op exact de juiste plaats ín de pees toepassen. De moderne manier is EPTE therapie, wat neerkomt op het behandelen van de pees met een stroomvorm die via een dun (niet pijnlijk) naaldje, onder nauwkeurig toezicht onder het echo apparaat, exact op de juiste plaats in de pees wordt toegediend. De voordelen zijn dat de behandeling exact op de juiste plaats wordt toegediend en in enkele behandelingen al effectief is. Net als Shockwave, kan EPTE worden gegeven bij peesklachten aan de schouder, knie, achillespees, hielspoor en de tenniselleboog. Nogmaals eerst moet een goed echografisch onderzoek worden gedaan om de exacte soort type ‘peesontsteking’ vast te stellen, want met een goed echografisch apparaat kunnen vele verschillende soorten peesaandoeningen worden vastgesteld. Voor de goede orde, peesontstekingen worden naast met shockwave of EPTE óók met je juiste (excentrische) oefeningen en eventueel andere aanvullende fysiotherapeutische behandelingen behandeld. Zowel shockwave therapie als EPTE therapie worden door speciaal daarvoor opgeleide fysiotherapeuten gegeven, en hebben alleen optimaal resultaat na goed echografisch onderzoek waarbij zowel de exacte soort aandoening als de precieze locatie nauwkeurig kunnen worden bepaald.