Waarom starten met joggen

Hardlopen / Joggen

Meer dan 20 redenen om te beginnen met sporten:

Leeftijd

Door 30 minuten sporten, drie keer per week, verlaagt de biologische leeftijd met negen jaar. (Studie met 2.400 tweelingen).

Ogen/zicht

Wie regelmatig loopt, heeft een 54 procent verminderd risico voor leeftijdsgebonden visie verlies.

Hoge bloeddruk

Al met 15 kilometer per week neemt het risico van hypertensie met 39 procent af.

Cellulitis

De combinatie van een betere doorbloeding en bloedsomloop en beenspier training verslaat alle cosmetica in de strijd tegen cellulitis.

Cholesterol

“Goede” HDL cholesterol neemt door regelmatig sporten toe met 30 procent, en dienovereenkomstig het risico op aderverkalking (atherosclerose).

Darmen

Door middel van regelmatige trainen verbetert de spijsvertering in maag en darmen. Het eten is sneller verteert. Dit zal de stoelgang bevorderen. Hardlopers maken minder kans op verschillende soorten kanker, bijv. dikke darm kanker.

Hersenen

Wetenschappers hebben ontdekt dat atleten die hun uithoudingsvermogen verhogen met 5 procent, hun hersenen met 15 procent verbeteren. Joggen is dan ook een zeer effectieve preventie tegen de ziekte van Alzheimer en dementie.

Huid

Regelmatige training verbetert de bloedsomloop van de huid. Deze huid onzuiverheden sneller worden verwijderd, de huid blijft strak en minder rimpels.

Hart

Regelmatige duurtraining verbetert de efficiëntie en dus de functie van het hart. Leuk neveneffect: bij regelmatig sporten daalt de hartfrequentie.

Cardio-vasculaire systeem

Van alle sporten versterkt hardlopen het cardio-vasculaire systeem zo doeltreffend mogelijk. Deskundigen schatten dat er ongeveer 12.000 hart cardiovasculaire gerelateerde sterfgevallen als gevolg van minder per jaar, zijn als de in-actievelingen regelmatig zouden joggen.

Hormonale evenwicht

Sport compenseert de leeftijdsgebonden hormonale schommelingen.

Immuunsysteem

Sportieve activiteit versterkt de fysieke verdediging van het lichaam bijv. tegen infecties (bacterien en virussen).

Libido

Na enkele maanden van regelmatig sport stijgt seksuele libido. Zowel bij mannen als vrouwen met 25 tot 30%.

Long

Een getrainde loper bereikt een 33% hogere zuurstofuitwisseling. Dit ligt vooral aan de betere opname via de longen en de toename in vorming van de longblaasjes.

Oren/horen

Het membraan van het binnenoor is beter doorbloed bij lopers. Dat beschermt hen beter tegen gehoorbeschadiging door buitensporige geluidsniveaus.

Botten en gewrichten

Regelmatige training versterkt de botten. 15 minuten, drie keer per week zorgen ervoor dat uw risico op osteoporose tot wel 40 procent lager is dan bij niet-sporters.

Rugklachten

Running versterkt de spieren, pezen en botten van de rug. Dat voorkomt rugklachten.

Slaap

Mensen die sporten vallen sneller in slaap en rusten dus beter.

Stemming / depressiviteit

Door de verhoogde secretie van noradrenaline, serotonine en dopamine is een loper minder gevoelig voor stemmingsschommeling en over het algemeen optimistischer en vrolijker, zo toonde een recente studie uit Canada.

Stress

Hardlopen vermindert stress hormonen adrenaline en cortisol. Het ondersteunt ook de productie van het lichaamseigen anti-stress hormoon DHEA.

Overgewicht

Hardlopen is duidelijk superieur als een calorie killer boven bijv.  fietsen en zwemmen. Een gemiddelde man of vrouw verbrandt bijna 1000 calorieën afhankelijk van het tempo in 60 minuten.

Dus daarom: begin nu met hardlopen / joggen, informeer naar de professionele begeleidingsmogelijkheden o.a. bij: Loopgroep2000 en AV Zeewolde. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *