Segmentaal therapie

U heef er waarschijnlijk nog niet veel over gehoord, toch is segmentaal therapie de ‘moeder van de geneeswijzen’. Zowel Chinese geneeswijzen, Chiropraxie, Osteopathie, Manuele geneeskunde, bindweefselmassage als manuele therapie zijn (deels) gebaseerd op deze oer-kennis. Bijna in elke geneeswijze is bekend dat er relaties bestaan tussen verschillende organen, huidgebieden, gewrichten etc. Bij vele bekende geneeswijzen zijn deze ‘in kaart’ gebracht, met mooie plaatjes van bijvoorbeeld de darm en een ‘overeenkomend’ punt elders in het lichaam. Bekend zijn de meridianen, voetzoolreflex-zones, bindweefsel-zones, oor-acupunctuurpunten, Myofasciale triggerpoints en pijngebieden die behoren bij een orgaan zoals de linker arm bij hartklachten. In al deze ‘kaarten’ zitten verschillen, maar ook een overlap. Zo komen (blaas)meridiaan punten overeen met huidgebieden (op de rug), die met bepaalde organen corresponderen. In de moderne segmentaal therapie speelt de wervelkolom en de bijbehorende (mono-segmentale) spieren, zenuwen, huidgebieden, organen etc. een grote rol, met name doordat de gebieden relatief groot en sterk mono-segmentaal zijn, waardoor ook het therapeutisch effect groot is.

Zo kan een pijngebied (bijv. in hoofd of bovenarm) zijn oorsprong vinden in spieren (Myofasciale triggerpoints), organen (viscerale reflexen) huidgebieden etc. Sterker: de oorspronkelijke prikkel kan verdwenen zijn terwijl de pijn nog ‘rondzingt’ in hetzelfde segment. Nu het mooiste: o.a. via de spieren, huid, gewrichten (wervels), zijn deze pijnpunten te beïnvloeden. Zo kan met (bindweefsel) massage de huid, maar indirect hoofdpijn worden behandeld. Een ander voorbeeld: via een myofasciaal triggerpoint kunnen grotere pijngebieden of overbelaste spieren worden behandeld (bijv. voorkomend bij fibromyalgie). Vanuit de Chiropraxie, Osteopathie en manuele therapie is bekend dat een prikkel op een wervel, ook invloed (via het zenuwstelsel) heeft op organen, spierspanningen etc. Naast het biomechanische effect (mobiliseren wervel), speelt dus ook het neuro reflectoire element een belangrijke rol. Bekende klachtenbeelden zijn o.a.: rugpijn, whiplash, bekkenklachten, nek-schouderklachten, hoofdpijn, en vele andere ‘onbegrepen’ pijnen.

Meer info? Segmentaaltherapie.nl (met o.a. de nieuwste therapeutische mogelijkheden)