Rugpijn en bewegen

Rugpijn:  medicijnen helpen niet, beweegprogramma’s wel!

Een ruime meerderheid van de mensen met rugklachten slikt pijnstillers die nauwelijks helpen om de rugpijn te verminderen, maar wel nare bijwerkingen geven. (Bron: W. Enthoven van het Erasmus MC; onderzoek bij 55-plussers). Paracetamol en NSAID’s (ontstekingsremmers zoals Ibuprofen of Diclofenac) blijken weinig effectief en reduceert de rugpijn op een schaal van 100 met slechts 3,3 punten. Paracetamol blijkt bij acute lage rugpijn niet effectiever dan een placebo, terwijl pijnstillers allerlei bijwerkingen kunnen geven zoals maagklachten en zelfs hartfalen.

Gedoseerd bewegen en het doen van enkele gerichte oefeningen is wel effectief om de klachten sneller weg te krijgen, maar vooral ook om terugkeren (recidivering) van de klachten te voorkomen.

Een bekwame fysiotherapeut zal een onderzoek doen om de ‘zwakke schakel’ te achterhalen ( bijv. het bekken, de lumbale wervels, de tussenwervelschijf of instabiliteit) en de spieren testen op bijv. kracht, coördinatie en uithoudingsvermogen. Daarna zal hij een oefenprogramma ‘op maat’ kunnen opstellen, waarbij oefeningen  onder zijn begeleiding (controle) in de oefenzaal uitgevoerd kunnen worden, soms in een klein rug-groepje. Ook geeft hij voor ‘tussendoor’ oefeningen  die thuis gedaan moeten worden. Een dergelijk oefenprogramma blijkt zeer effectief en meestal verdwijnen de klachten en komen, ook op langere termijn, niet meer terug. Wel is het zaak de oefeningen bij te houden en in beweging te blijven, in welke (sportieve) vorm dan ook. Daarover volgende keer meer.