Moe

Vermoeidheid kan vele verschillende oorzaken hebben. Bij sporters speelt vermoeidheid een rol als te veel en of te intensief wordt getraind. Vermoeidheid bij sporters kan aan een uitgeputte energievoorraden liggen (herstel binnen 24 uur), of een uitgeputte cellen (energie fabriekjes in de cel – mitochondria) herstel in aantal km/ 1,6 (wedstrijd 10 km; 4 dagen, marathon; 21 dagen).

De vermoeidheid kan ook psychisch zijn: geen zin meer in wedstrijden of geen uitdaging(en) meer hebben.

Datzelfde geldt ook voor niet-sporters. Bij niet sporters kan ook energieloosheid door een tekort aan koolhydraten (bijv. tijdens een ‘crash-dieet’) komen. Enkele veelvoorkomende oorzaken (en tussen haakje de oplossingen) van vermoeidheid kunnen zijn: te weinig slaap (vroeger naar bed), bloedarmoede (ijzer), neerslachtigheid (ga uitdagingen aan), teveel cafeïne (minder koffie, thee of cola), een infectie onder de leden (bloed laten testen), uitdroging (meer water drinken), een glucose ‘dip’(minder ‘snelle’ koolhydraten eten, bijv. snoep), en natuurlijk enkele medische redenen die u bij uw huisarts kunt laten uitsluiten (schildklierfunctie, chronisch vermoeidheidssyndroom etc.).

Mochten alle bovenstaande oorzaken niet het geval zijn, dan bent u vast toe aan een nieuwe uitdaging in het leven. Uw werk is misschien een sleur geworden, zoek een uitdaging (cursus, bij- of omscholing), of… ga sporten! Sporten? ‘Daar wordt je toch juist moe van?’ Ja, van sporten wordt je moe maar dat is na een nachtje goed slapen weer weg, je komt buiten, voelt je energieker en… je conditie (lichamelijk en geestelijk) wordt beter! Dus neem een korte periode van relatieve rust (minder werken, vakantie?) en pak geleidelijk het sporten op. Flink doorwandelen, zwemmen, joggen, fietsen… allemaal prima. Breidt de afstand en de intensiteit (‘nét geen hele zinnen meer kunnen praten’) geleidelijk uit. Om de dag en minimaal 30 minuten. Begin dus rustig. Succes!