Massage en fysiotherapie

Heel vroeger heette de fysiotherapeut ‘Heilgymnast – Masseur’, daar is in een fase van enkele tientallen jaren de fysiotechniek (behandeling met apparaten zoals ultrageluid, stroom therapieën, en de modernste apparatuur zoals shock-wave) bijgekomen en grotendeels inmiddels al weer verdwenen. Zo is ook de massage uit het normale fysiotherapiepakket bijna volledig verdwenen. Zelfs op de opleidingen fysiotherapie wordt massage niet meer gedoceerd. Deels terecht; massage kan geen kwaad maar lost de oorzaak van de klacht vaak niet op, maar soms ook onterecht. Onterecht omdat soms massage bij bijv. ‘triggerpoints’ of verkrampte spieren die een optimale houding of bepaalde therapeutische oefeningen verhinderen juist een voorwaarde voor herstel kunnen zijn. Vaak kan massage ook gegeven worden als de (oorzaak van de) klacht al is verdwenen, maar de spieren nog niet helemaal tot ontspanning zijn gekomen. De spanning van de spier zit dan als het ware in het ‘geheugen’ van de spier. Ook bindweefselmassage is een behandelvorm die, uiteraard weer na een goede diagnose, zijn effect kan bewijzen. Bijvoorbeeld bij hoofdpijn nekklachten, beenklachten etc.  Zorgverzekeraars zijn als het ware allergisch geworden voor langdurige massage behandelingen, vaak dus terecht omdat het niet altijd de oorzaak van de klacht wegneemt, maar massage kan soms wel een essentieel onderdeel van de behandeling vormen. Ook kan massage preventief, bijv. bij zwaar belaste spieren door arbeid of sport, gegeven worden. Laten we dus het kind niet met het vruchtwater weggooien. Massage kan dus wel degelijk een bijdrage leveren aan herstel! Vooral sporters doen er goed aan om in perioden van zwaardere inspanning de belaste spieren preventief te laten masseren om herstel te bevorderen en blessures te voorkomen.