Lymfedrainage

Naast ons bloedstelsel hebben we een lymfestelsel. Lymfe is een kleurloze lichaamsvloeistof die door een apart vatenstelsel stroomt: het lymfatisch stelsel. Lymfe bestaat uit weefselvocht en ook witte bloedcellen, waaronder specifiek de lymfocyten. Lymfe wordt door lymfeklieren gefilterd, en is daarom een belangrijk onderdeel van het afweerstelsel van het lichaam. De lymfe ‘doorspoelt’ als het ware de weefsels (spieren, organen), waardoor afvalstoffen worden afgevoerd. Lymfebanen komen samen in lymfeknopen, deze zijn gelegen in de hals, in de buikholte, aan het sleutelbeen, onder de oksels, in de liezen etc.

De belangrijkste functies van het lymfatisch systeem zijn de weefseldrainage, de vetabsorptie uit de dunne darm en de afweer bijvoorbeeld tegen (infectie) ziekten. De lymfebanen hebben een kleppensysteem om het vocht tegen de zwaartekracht in omhoog te geleiden. Stoornissen in de lymfecirculatie kunnen ontstaan door veranderde eiwit)concentraties in bloed of lymfe, blokkeringen van de kleppen in het lymfestelsel, of veranderde druk op het lymfestelsel bijvoorbeeld door verklevingen (adhesie) rond de spieren. Hierdoor kunnen afvalstoffen niet goed afgevoerd worden. Die afvalstoffen leiden o.a. tot hoofdpijn, spierpijn, vermoeidheid, lusteloosheid, stress, slechte vetverbranding, rusteloze benen en zelfs (chronische) pijn.

Lymfedrainage is een methode waarbij middels een handmatige druk of nog liever met een apparaat (Lymphomed) wordt gezorgd dat oedeem dat zich heeft opgehoopt in het weefsel beter afgevoerd wordt via de lymfevaten (lymfeoedeem).  Hierdoor zal de zuurgraad zich normaliseren, zal fibrosering (bindweefselvorming) worden voorkomen of versoepeld en wordt de transportcapaciteit verhoogd tijdens de behandeling tot lang na de behandeling.

Lymfedrainage is daarom uitstekend geschikt bij sporters, patiënten met lymfe problemen (‘vocht in de benen of armen’), pijnbestrijding, mensen met chronische spierklachten, vermoeidheid, na operaties, mensen met verminderde weerstand o.a. ook na een ziekte. Met een test kan dan bekeken worden of het lymfestelsel goed functioneert.