Loop Hart

De gezondheidsaspecten van het bewegen, ieder op zijn eigen niveau met zijn eigen intensiteit, worden in deze column regelmatig benadrukt. Op volksgezondheidenzorg.info staan de belangrijkste ziekten op basis van sterfte. Dementie staat op nummer 1. Longkanker staat op 2. Een beroerte staat op drie. Daarna komen pas hartziekten in de lijst voor, maar dat komt vooral omdat deze verspreid staan onder meerdere noemers. Dit zijn o.a. coronaire hartziekten, hartfalen, hartritmestoornissen, aandoeningen van het endocard en hartstilstand. Bij elkaar meermalen vaker de doodsoorzaak dan elke ziekte uit de ‘top 3’!

Wat is de reden dat bewegen een gunstige invloed heeft op het hart en waarmee we dus de kans op sterfte daaraan kunnen verminderen of uitstellen?

Het hart is een spier! Bij bewegen worden de spieren die we gebruiken sterker, ook de hartspier wordt groter (met name de hartkamers) en sterker. De pompwerking neemt toe, het hart is dus beter in staat het bloed rond te pompen. En bloed is zoals u weet het transportmiddel van bijv. zuurstof en voedingsstoffen naar elke cel in ons lichaam. De kransslagaders die het hart van bloed voorzien worden naarmate we ouder worden minder elastisch. Onder invloed van bewegen neemt deze elasticiteit weer toe. Zo kan er, zelfs bij enige aangekoekte cholesterol, toch voldoende zuurstof en voedingsstoffen bij het hart zelf komen. De zgn. plaques die de aderverkalking veroorzaken nemen in omvang af, waardoor de kans op een hartinfarct afneemt. Bewegen heeft ook een gunstige invloed op het gehele bloedvatenstelsel, dus ook naar de hersenen, spieren, organen, alles! Ook wordt de onderlinge neiging tot ‘plakken’ van de rode bloedlichaampjes (die de zuurstof transporteren) voorkomen bij een actief leefpatroon.

Dus: bewegen is heel belangrijk. Doe dat zelf en op uw eigen niveau (wandelen, fietsen, zwemmen etc.) of sluit u aan bij een club, wat motiverend werkt, goede begeleiding biedt en het nog veel leuker maakt ook. Dit voorjaar bieden de (Nordic) wandel- en hardloopverenigingen weer volop mogelijkheden om ‘in te stappen’. Doen dus!