Hardloopfiets

Rennen met low impact (Hardloopfiets)

Als Sportfysiotherapeut adviseer ik veel atleten. Dit om blessures te voorkomen, of om sneller te herstellen. Voor het snelle herstel van sporters adviseer ik naast adequate behandeling vaak ‘alternatieve’ bewegingsvormen, ook wel cross-training genoemd, niet te verwarren met de in de sportschool veel gebruikte cross-trainer, u weet wel dat cardio-apparaat waar je een soort langlauf beweging op maakt.

Alternatieven  voor ontlasting van de benen zijn o.a. aquajogging en fietsen, al dan niet met een ondersteunende brace. Veel blessures komen voor in de gewicht-dragende gewrichten en de omliggende spieren, pezen en fascies. Een achillespees is een veelvoorkomende blessure, maar ook de kuitspier en hamstringblessure en overbelasting rond de (pezen en banden) van knie, bekken en rug komen vaak voor. Echter de bekendste alternatieven, zoals aquajoggen of fietsen zijn bij lange na geen equivalent van het hardlopen. Daarom zocht ik naar therapeutisch verantwoorde alternatieve vormen van voortbeweging, waarbij het cardio-vasculaire aspect belangrijk is om de conditie op peil te houden, maar ook de loopbeweging zo goed mogelijk te imiteren om de daarvoor benodigde spieren optimaal in conditie te houden. Zo ging ik skiken. Skiken? Ja Skiken, dat is skating alsof je op een bike rijdt. Het zijn ‘rollerskates’ met luchtbanden voor en achter de voet, waarmee je een schaats beweging maakt. Cardiovasculair uitstekend, de impact op de gewrichten is ook beduidend minder dan bij hardlopen, maar coördinatief toch niet te vergelijken met hardlopen, het komt dichter bij biatlon of schaatsen, en is dus geen ‘equivalent’ van hardlopen.

Zo kwam ik op een cross-trainer , u weet wel… (zie boven), maar dan op een soort fiets zodat je ook in de buitenlucht kunt trainen. Ik deed onderzoek naar bestaande apparaten waarmee je een langlauf beweging op een fiets kon maken. Maar met een zo sterk mogelijk gelijkende beweging zoals bij het hardlopen, maar uiteraard zonder de zware impact op spieren en gewrichten. Maar ook uitdagend, voor de getrainde sporter! Ik vond eigenlijk maar 1 geschikte vorm van voortbewegen: De Elliptigo. Het is het enige apparaat waarbij de hardloopbeweging prima wordt geïmiteerd, zonder de zware impact op spieren en gewrichten. Na een week uitproberen was ik om. Dit is het ideale trainingsapparaat om de benen qua impact te ontzien (met name pezen, fascies, banden en kraakbeen) terwijl zowel cardio-vasculair als de spieren (contractiele delen daarvan) intensief worden gebruikt, overeenkomend met het (hard)looppatroon. Het is een ‘fiets’ waarop je hardloopt, maar qua cardiovasculariteit en impact op de geblesseerde onderdanen vergelijkbaar met een fiets. In de praktijk blijkt het een geweldig trainingsapparaat, ondanks de blessure kan je ‘voluit’ trainen, zonder al te veel conditieverlies. En het is nog leuk ook. Waar je ook komt, je krijgt aandacht vooral van sporters. . Revalideren was nog nooit zo leuk!

2 reacties op “Hardloopfiets

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *