echografie plus+

Voortschrijdend inzicht door Echografie

Hoogfrequente echografie heeft een meerwaarde. Vooral de exactere diagnostiek en de daaruit te trekken conclusies (en daardoor weer een beter behandelplan en dus behandelresultaat) is bij een goede echografist binnen handbereik.

Neem bijvoorbeeld de kuit- en achillespeesklacht. Betere diagnostiek leid tot betere keuzes, welke oefeningen mogen wel en welke juist niet? En hoe effectief zijn behandelwijzen.  Ook de verkleving tussen de achillespees en de ‘peesschede’ is goed in kaart te brengen. Nieuw is het diagnosticeren van de ‘tennis leg’, zeg maar de tennis-kuit.

Dat is geen ‘klassieke’ scheur in de kuitspier zelf, maar een beschadiging van de kuitspier en de fascie, de vliesachtige ‘omhulsels’ van spieren en spiergroepen. De bloeding tussen de spier en de fascie (niet op een andere manier te diagnosticeren) vraagt om een andere aanpak. Het is wel een beschadiging, maar ontlasten werkt averechts. Verklevingen en recidiveringen zijn het gevolg. Verminderde (sport-) belasting en compressie (compressie kousen of een brace) zijn wel zinvol, maar verklevingen moeten worden voorkomen, dus wel bewegen. Ook moet gekeken worden naar de oorzaak. Kleinere trauma’s door verkeerde training of trainingsopbouw? Verzuring van de spier? Ophoping van afvalstoffen? Triggerpoints? Hoge spierspanning? Herhaaldelijke over (trek-)belasting?

Ook de verkleving zelf en mede daardoor de mindere doorbloeding kunnen een oorzaak zijn. Een voorbeeld: een 40-jarige fanatieke hardloper, sub-top, kampt al jaren met sluimerende kuit- en achillespeesklachten. Veel fysiotherapie gehad, adviezen, oefeningen en sportmassage, maar nooit enig duurzaam resultaat. Uiteindelijk meldde hij zich bij ons (hij komt niet uit de regio). Wij diagnosticeerden de ‘tennis leg’, verklevingen, oud bindweefsel (littekenweefsel) in de kuitspier,  triggerpoints, een hoge kuitspierspanning en een verkorte diepe kuitspier. Met de juiste oefeningen, rekken en excentrische oefeningen, Dry needling, compressiekousen, krachttraining, massage en een duidelijk trainingsopbouwschema kwam hij er binnen enkele maanden weer bovenop en sport nu, met een iets aangepast schema, weer volop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *