Cross trainer

Cross trainer

Als Sportfysiotherapeut adviseer ik veel atleten. Om blessures te voorkomen, of om snel te herstellen. Voor het snelle herstel van sporters adviseer ik vaak ‘alternatieve’ bewegingsvormen, ook wel cross-training genoemd, niet te verwarren met de in de sportschool veel gebruikte cross-trainer, u weet wel dat cardio-apparaat waar je een soort langlauf beweging op maakt.

Alternatieven  voor ontlasting van de benen zijn o.a. aquajogging en fietsen, al dan niet met een ondersteunende brace. Veel blessures komen voor in de gewicht-dragende gewrichten en de omliggende spieren, pezen en fascies (verklevingen tussen de spieren). Zo kwam ik op een cross-trainer , u weet wel… (zie boven), maar dan op een soort fiets zodat je ook in de buitenlucht kunt trainen. Ik deed onderzoek naar bestaande apparaten waarmee je een hardloop c.q. langlauf beweging op een fiets kon maken. Maar met een zo sterk mogelijk gelijkende beweging zoals bij het hardlopen, maar uiteraard zonder de zware impact op spieren en gewrichten. Maar ook uitdagend, voor de getrainde sporter! Ik vond eigenlijk maar 1 geschikte vorm van voortbewegen: De Elliptigo. Het is het enige apparaat waarbij de hardloopbeweging prima wordt geïmiteerd, zonder de zware impact op spieren en gewrichten. Dit is het ideale trainingsapparaat om de benen qua impact te ontzien (met name pezen, fascies, banden en kraakbeen) terwijl zowel cardio-vasculair (hart- bloedsomloop) als de spieren (contractiele delen daarvan) intensief worden gebruikt, overeenkomend met het (hard)looppatroon. Het is een ‘fiets’ waarop je hardloopt, maar qua conditieopbouw en impact op de geblesseerde onderdanen vergelijkbaar met een fiets. In de praktijk blijkt het een geweldig trainingsapparaat, ondanks de blessure kan je ‘voluit’ trainen, zonder conditieverlies. En het is nog leuk ook.

Dus: De Elliptigo imiteert de beweging van het hardlopen, maar de belasting op spieren, pezen en gewrichten is veel geringer. Prima tijdens de ‘revalidatie’ van een blessure, of bij een vol trainingsschema, waarbij je wel cardio-vasculair wilt trainen, maar niet intensief voor spieren en gewrichten. Ook als hersteltraining na een wedstrijd of zware training is de Elliptigo effectief, bijv. om afvalstoffen af te voeren en ‘verklevingen’ te voorkomen. Vandaar ook dat bij toplopers de Elliptigo in toenemende mate in het trainingsschema wordt opgenomen. Uitproberen? Zie run2go.nl