beginnen met meer bewegen

Hoe en waar beginnen met meer bewegen?

In deze column heeft u meermalen kunnen lezen dat bewegen belangrijk is. Ik herhaal een aantal redenen: Bewegen heeft een gunstige invloed op uw: algehele conditie,  bloeddruk,  cholesterol, darmfunctie, hersenfuncties, hart, longen en bloedsomloop, hormonaal evenwicht, immuunsysteem, botten en gewrichten, rugklachten, slaapstoornissen, stemmingswisselingen, depressies, stress-gevoeligheid, gewichtsbeheersing of gewoon fitter voelen en energieker zijn!. Maar hoe met je nu te beginnen?

Als eerste geldt de volgende regel: geef uw lichaam een prikkel, waar u wel vermoeid van raakt, maar binnen 24 uur van herstelt. Die prikkel kan, afhankelijk van uw huidige conditie, een wandeling zijn, stevig doorstappen (of Nordic Walking), afwisselend wandelen en kort joggen, of rustig joggen. Begin met een inspanning van ca. 10 minuten, en span u zo in dat u nog wel kunt praten, maar nét geen volzinnen meer kunt uitspreken. Pas desgewenst uw tempo aan. U mag na afloop een beetje moe zijn, dan slaapt u vast ‘als een roos’ en binnen 24 uur moet u weer hersteld zijn, dus niet meer moe en ook geen (spier-)pijntjes o.i.d.  Na 1 dag overslaan mag u dus 2 dagen later weer bewegen. Afhankelijk van uw bevindingen de eerste dag, kunt u dit programma aanpassen. Als het goed ging mag u de tijd steeds met bijv. 5 minuten uitbreiden.  Dus: geen volzinnen, wel iets moe, herstel binnen 24 uur, dag overslaan, 5 minuten erbij! Hou u strak aan dit schema, slecht weer bestaat niet (slechte kleding wel). Mentaal gezien is het verstandiger dit met een vriend(in) te doen, of u aan te sluiten bij een beginnersgroep o.a. Nordic Walking, bij AV Zeewolde of bij Loopgroep 2000. Daar is deskundige begeleiding en in een groep bewegen is gewoon leuker. Wat het ook worden mogen: begin vandaag en hou vol. Het is het waard, want zeg nu zelf: wat is úw motivatie als u de eerste alinea opnieuw leest?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *