Achillespees

Een achillespees probleem, wat nu?

De kuitspieren (Gastrocnemius en Soleus) hebben een gezamenlijke pees die vastzit aan het hielbeen: De Achillespees. Deze spieren gebruik je maximaal tijdens de afzet, waarbij de spieren en pees op dat moment ook nog eens maximaal op rek staan (door voet en kniestrekking). Het is dus niet zo gek dat in de spieren (kuit) of in de achillespees (kleine) beschadigingen ontstaan na intensief sporten. Bij de eerste pijntjes kan je het trainingsschema aanpassen (minder intensief, minder explosief, minder omvang), ijsen na de training, rekkingsoefeningen (Regelmatig; 5x per dag, rustig, statisch) en evt. excentrische oefeningen. Soms kan een kleine hakverhoging (tijdelijk) verlichting bieden. Met name als de klachten ook ’s ochtends bij het opstaan aanwezig zijn, moet je bedacht zijn op een dreigende blessure door verklevingen of beschadiging van de collagene vezels in de pees. Als de klachten meerdere dagen aanhouden en niet verdwijnen ondanks deze maatregelen, dan kan het best de pees door middel van Echografisch onderzoek (inclusief kleurendoppler voor doorbloedingsonderzoek) worden onderzocht. Een achillespees beschadiging kan namelijk uit minstens 13 verschillende aandoeningen bestaan, de een minder ernstig dan de ander. Een beginnend scheurtje zal echter een andere aanpak nodig hebben dan een verkleving of een ‘tendinose’ (feitelijk onjuist ook peesontsteking genoemd). Enkele andere mogelijkheden zijn: een slijmbeurs ontsteking, een kalkhaardje, ‘peesschedeontsteking’, aanhechtingsbeschadiging (enthesiopathie, 4 vormen), fasciebeschadiging (peesblad om de spieren), verweking van de pees, littekenweefsel, botuitgroei (spurring, exostosen) etc. Bij al deze varianten lijken de klachten hetzelfde (pijn, ontsteking) maar hebben een verschillend behandelbeleid (zie ook: www.peesklacht.nl). Lang niet altijd is rust de juiste oplossing, de kans op littekenweefsel en verklevingen (en recidivering van de klachten) wordt dan alleen maar groter. Wel wordt vaak een aangepast trainingsprogramma geadviseerd.
Sterker, de ene behandeling kan bij een andere aandoening zelfs een verergerend effect hebben! Door de vele verschillende soorten aandoeningen aan de achillespees is het onmogelijk om hier een juiste therapiekeuze te beschrijven. De volgende therapieën kunnen, alleen na juiste diagnostiek, worden ingezet: Massage (o.a. fricties), Shock-Wave, Strassbourg Sock, intensief excentrisch rekken, voedingssupplementen ( o.a. Glucosamine, of natuurlijke ontstekingsremmers), Kantel(tril)plaat, krachttraining, compressiekousen, Taping, Bracing, Laser, Ultrageluid etc. Ook zal naar oorzakelijke factoren worden gezocht zoals: de trainingsopbouw, looppatroon, beperkingen van de spieren, gewrichten (ook de rug en het SI gewricht!), looppatroon, schoeisel, degeneratie pees, spronggewricht afwijkingen etc.
Nogmaals: de keuze van de juiste therapievorm kan alleen gemaakt worden na professioneel Echografisch onderzoek, inclusief kleurendoppler voor doorbloedingsonderzoek van de pees.