Shock-wave

Wat is Shock-Wave? (Shock = korte impuls, Wave = golf)

Shockwave therapie is een moderne en zeer doeltreffende behandelmethode. De term “shockwave” verwijst naar mechanische schokgolfpulsen die als een golf uitdeinen in een medium (water, lucht of een vaste stof). Het gaat om hoorbare energetische geluidsgolven. Ze komen voor in de atmosfeer bij explosieve gebeurtenissen, zoals aardbevingen, of als vliegtuigen door de geluidsbarrière breken. In een fractie stijgt de druk aan het golffront en bereikt onmiddellijk hoge waarden. In de moderne pijntherapie worden de helende eigenschappen van deze shockwave therapie aangewend voor de behandeling van pijnlijke zones.

Bij apparaten met radiale shockwave wordt de energie over een groot oppervlak verdeeld. Deze apparaten produceren een laag tot middelhoog energie niveau. Pneumatisch gegenereerde akoestische impulsen (shockwaves) worden over een groot oppervlak diep in het lichaam gebracht met behulp van een vrij te bewegen behandelpistool. Deze impulsen bestrijken de volledige pijnzone. Er wordt een therapeutische shockwave gegenereerd op het ogenblik dat een inwendig projectiel, via pneumatische impulsen op topsnelheid gebracht, de eindplaat van het behandelpistool raakt. Via direct contact met het huidoppervlak deint deze shockwave verder uit in de pijnlijke zone en heeft hier een therapeutische werking.

Eerst gedegen (echografisch) onderzoek! Nadat de therapeut een exacte diagnose heeft gesteld en de (soort en aard) van de schade aan het weefsel heeft onderzocht, bijna altijd na uitgebreid echografisch onderzoek, wordt een Shock-Wave behandeling gestart. Shock-Wave versnelt het genezingsproces door de zelfgenezende eigenschappen van het lichaam te stimuleren. Shock-Wave stimuleert het metabolisme (stofwisseling) en verbetert de bloedcirculatie. Ziek weefsel herstelt zich en geneest. Schock-Wave behandeling vindt voornamelijk op pezen plaats. De op het echografisch beeld zichtbare veranderingen in het weefsel worden hersteld (aanmaak ‘collageen’. Gemiddeld zijn hier 6-7(wekelijkse) behandelingen voor nodig.  Een peesklacht is een buitengewoon veel voorkomende (sport)blessure.

De bekendste peesklachten zijn met name de peesletsels (‘tendinopathieen’) van de schouder, elleboog (‘tennis- of golferselleboog’), achillespees, ‘heup’; tractus iliotibialis (‘runners knee’), ‘Bil’; Gluteus medius (subtrochanterische pijnen), knie; patellapees (‘jumpers knee’, ‘Osgood Schlatter’), scheenbeen; MTSS (Mediaal Tibiaal Stress Syndroom, ook wel ‘compartmentsyndroom’ of ‘shin splint’ genoemd), de adductoren (liesblessures), en onder de voet de fascia plantaris en het hielspoor. Met name deze klachten, mits juist gediagnostiseerd, lenen zich voor buitengewoon succesvolle behandeling met onze radiale shockwave apparatuur.

De oorzaak van de peesblessure kan enorm verschillen, van chronische overbelasting, tot plotselinge overbelasting, een trauma of indirect ontstaan door een probleem elders in de regio. Uiteraard is het belangrijk om de oorzaak te vinden, omdat deze kennis ook kan bijdragen aan het verdwijnen van de klacht. De Shock-Wave behandeling vormt altijd een onderdeel van het gehele behandelplan.

Indicaties voor Shock Wave Therapie:

• Schouderpijn met beperkte beweeglijkheid
  • Kalkhaarden in schouderpezen of in slijmbeurs
  • Tenniselleboog en/of golferselleboog
  • Hielpijn (hielspoor, fasciitis plantaris)
  • Achillespeesontsteking
  • Pijn rondom de knieschijf (patellaire tendinopathie)
  • lopersknie (iliotibeale band syndroom)
  • Dupuytren contractuur
  • Trochanterische tendinose en/of bursitis