Diagnostiek

Het stellen van een diagnose lijkt een eenvoudige zaak. Hoofdpijn, rugpijn, schouderklachten, u had het zelf kunnen bedenken! Medische benoemde diagnoses ‘hernia’, ‘peesontsteking’ of ‘Spit’ zijn vaak onjuist of in ieder geval niet specifieker. Wij willen niet alleen een diagnose (zeg maar het ‘etiket’ wat we u opplakken), maar ook inzicht in de oorzaak, welke structuur het precies betreft (spier, discus, pees, band…) en wat er precies mee aan de hand is (ingescheurd, beschadigd, verdikt, ‘ontstoken’, verkalking…). Nauwkeurig onderzoek (functietesten) aangevuld met specifieke testen (meetinstrumenten) of bijv. een hoogfrequent echografisch onderzoek leidt tot betere diagnostiek. Dit is weer belangrijk om een beter behandelplan te kunnen opstellen. Stelling: ‘Met een onvolledige of onjuiste diagnose wordt vaak een onjuiste en soms averechts werkende behandeling gegeven!’.

Voorbeeld: Een patiënt komt in de praktijk met een schouderklacht. Na uitgebreid onderzoek vinden wij een inklemming (impingement) van een pees (m.Supraspinatus) tussen de kop en de kom, wat  na echografisch onderzoek een specifiek soort beschadiging (tendinose) blijkt te zijn. Met deze wetenschap kunnen wij gericht oefeningen (mobiliserende oefeningen van de fysiotherapeut, excentrische oefening die men zelf thuis kan doen) opgeven, die hier wel effectief zullen zijn, maar bijvoorbeeld bij een sterk gelijkende klacht, zoals een kleine scheur (ruptuur) juist averechts zouden werken, met misschien wel een operatie tot gevolg!

ZIE OOK: “Echografie”  en “Behandelingen”